През последните месеци постъпиха доста въпроси относно вокалните диапазони и изпълненията на някои певци: Уитни Хюстън, Марая Кери, Тина Търнър, Енрике Иглесиас, Ед Шийрън.
Постарах се да ги обобщя и ето мойте отговори:
Въпрос № 1:
„…какви са вокалните диапазони на Уитни Хюстън, Марая Кери, Тина Търнър, Енрике Иглесиас и Ед Шийран…“
Отговор № 1:
Относно вокалните диапазони – считам, че не може да се определи най-ниският и най-високият тон само от слушане на реализираните записи на певците, защото изпълнителите обикновено имат по-голям диапазон от този, който демонстрират пред публика.
Уитни Хюстън – мецосопран, лиричен, сипкав, плътен, чувствен глас;
Марая Кери – сопран, лиричен, ефирен, мек и с повече орнаментика в гласа от Уитни.
Тина Търнър – алт, плътен, дълбок глас, с похвати от госпъла и фънка;
Енрике Иглесиас – баритон, лирико-драматичен, плътен по целия обхват глас;
Ед Шийрън – тенор, по-скоро лирико-драматичен, мек, подвижен, разпевен глас;
И У. Хюстън, и М. Кери владеят до съвършенство гласовете си – използват еднакво добре и ниския, и средния, и високия си регистър, просто… играят с гласовете си.
Въпрос № 2:
„…двете песни Hero. G (Сол) Major на Енрике не е ли по-високо от E (Ми) Major на Марая, Тогава защо песента на Марая, която е от E Major е по-висока за пеене, след като E e по-ниска нота от G?…“
Отговор № 2:
Песента на Марая е една секста по-високо. Женските гласове звучат една октава по-високо от мъжките.
/напр. Сол е от малка октава, а Ми – от първа октава, или Сол е по-ниска от Ми. Ако Ми и Сол са в една октава, тогава Сол е по-високата нота./
Въпрос № 3:
„…концертни изпълнения – дали песните са в оригиналните тоналности и ако не са, в по-ниски или по-високи са, и с колко тона и октави…“. /Посочени са линкове на концертни изпълнения./
Отговор № 3:
- I Will Always Love You
https://www.youtube.com/watch?v=mK4hweZRU0k;
https://www.youtube.com/watch?v=yXbZ_78wQVY;
https://www.youtube.com/watch?v=IELGJv-ZVXQ – концертни изпълнения, изпратени ми от питащите, са в тоналност As dur.
https://www.youtube.com/watch?v=3JWTaaS7LdU – оригинално изпълнение, цитирано от мен, е в тоналност A dur, т.е. разликата е малка секунда /1/2 тон/.
- I Have Nothing
/https://www.youtube.com/watch?v=ipQ0fE0MRWQ;
https://www.youtube.com/watch?v=3z9MIfTW2C8;
https://www.youtube.com/watch?v=o8CGzhb7BJE/ – концертни изпълнения, изпратени ми от питащите, са в тоналност F dur.
https://www.youtube.com/watch?v=FxYw0XPEoKE – оригинално изпълнение, цитирано от мен, е в тоналност G dur, т.е. разликата е голяма секунда /1 тон/.
Песните I Will Always Love You и I Have Nothing са част от саундтрака към филма Бодигард – 1992 г.
Когато се записва в студио – можеш да повториш многократно един пасаж, за да се получи перфектен; можеш да изпяваш една песен няколко поредни дни, докато се получи желаният ефект и т.н. Впрочем, понякога парчетата се записват по-високо, за да звучат с повече тяга/напрежение.
НО… на концерт – на живо, когато се пеят минимум по 10 песни, една след друга, дори няма време за глътка вода. Съвсем естествено е на живо изпълненията да са в по-ниска тоналност. /Когато записът е от зала, а не от пулт – може да ви се струва, че изпълнението звучи по-ниско, но всъщност това е от качеството на записа…/
Въпрос № 4:
„… при Опра двете Уитни и Марая не интонират много правилно, дали е истина това …“
Отговор № 4:
Mariah Carey Whitney Houston – When You Believe (Oprah Winfrey Show 1998) – https://www.youtube.com/watch?v=GIfX2StSkIY – Това е записът, който сте ми изпратили – и да, има няколко неточни тонове. Само, че някой певци цял живот се мъчат да го докарат до подобно изпълнение… и пак не достигат тази прецизност!
Относно изпълненията на живо най-често се случва да си забравите текста, или понякога не успявате да влезете на точно определения такт – ако сте с оркестър, може и да се замаже положението, но ако сте на синбек – трябва да се справите сам. Що се отнася до неточното интониране, причините могат да бъдат и повече от една:
- лошо озвучаване – липса на контролен монитор, тих/силен микрофон и т.н.,
- здравословен проблем,
- депресивно или превъзбудено състояние,
- алкохол, наркотици,
- липса или малък опит за изпълнение на живо,
- разсейване,
- трудни интонационни ходове,
- неправилна опора на тона,
- неправилен избор на песенен материал,
- забравен текст,
- несигурно влизане в определен пасаж,
- неразпят изпълнител…
В заключение: Песните, които коментираме по-горе са от времето, когато се пееше на живо – с оркестър или синбек. След 2000 г. започнаха масово да навлизат изпълнения на плейбек, поради което на концерти често слушаме и гледаме отлични изпълнения на бухосинхронисти*. Всъщност има и записани парчета, които никога не могат да бъдат изпяти и да звучат на концерт във вида, в който са записани. Примери в съвременната музика, вкл. и българската – колкото искате!
*буфосинхронист – комедиант, който на фона и в ритъма на музика имитира истинско изпълнение.
Въпрос № 5 – допълнение:
„1. …правилно ли интонира https://www.youtube.com/watch?v=c4RGbpXVppc
2. …наистина ли тоналността е свалена и с колко тона https://www.youtube.com/watch?v=vMVrzsl8oFo …“
Отговор № 5 – допълнение:
1. Енрике Иглесиас е от изпълнителите, които не се страхуват да пеят на живо. И да – има неточни тонове.
2. Да, песента на живо е в G moll – с 1 гляма секунда /1 тон/ по-ниско от: https://www.youtube.com/watch?v=9sg-A-eS6Ig – A moll.
Благодаря за идеята на vilmaoropeza5@gmail.com, sarahsanchez593@gmail.com, altamiranoraquel192@gmail.com, deborahdimitrova1992@gmail.com и други приятели от Фейсбук. Оставам на разположение за отворен урок, с подробен анализ на посочените, както и на други песни, стига да добиете смелост и поискате това да се случи в реално време.
Отговори на последващи въпроси, касаещи темата, ще бъдат обобщавани и допълвани към тази статия.
Много ви благодаря за отговорите. Значи , дано съм разбрала правилно, за “I will always love you“ на изпълнението от World Music Awards е с половин октава ( тон) надолу , във второто на същата песен също е с половин тон надолу или с цял?- питам за тези двете, защото Деси Добрева имитираше в капките изпълнението от грами наградите и каза,че е по-нисичко от оригиналния запис. “I have nothing“ е с цял тон или октава надолу? За “When you believe“ видях критики,че не бири пяли, а рецитирали в началото на песента, има ли такъв момент?
Значи и трите концертни изпълнения на “I will always love you“ от Грамито, World Music Awards и от световното по футбол са с половин тон свалени, а “I have nothing“ е с цял тон, пишат,че звучат по-ниско от студииния запис? За “When you believe“ неточните тонове в началото ли са? Интересувам се, защото Петя Буюклиева и Георги Христов са казвали,че дивите Уитни, Марая, Селин и дори Арита…не пели на живо в оригинални тоналности и фалшивеели. Как бихме могли да получим отговор в реално време?
Дебора, моля обадете ми се на на тел. 0888 623 263.
Поздрави, Лили Ватева
Непременно ще ви си обадя. Много се извинявам за безпокойството. Просто съм много любопитна за тези изпълнения, защото така ще си направя извод за учителя ми по музика, имам съмнения,че не е много компетентен, мисля,че ме вкарва в заблуда. Ще ви бъда безкрайно благодарна,ако само с да или не ми отговорите на третия въпрос, последният изпратен от мен.
Моля, прочетете отговор № 3
ЛВ
Много ви благодаря за отговорите, значи учителят ми е прав, всичко е точно както ми е казал. Мога ли да се свържа с вас по имейл, ако имате?
Радвам се, че съм Ви била полезна.
Моят имейл е lvateva@abv.bg.
Поздрави, Лили Ватева
Ще ви пиша. Имам само още едит последен въпрос за две изпълнения- тук той правилно ли интонира или е фалшиво ,прочетох негативни коментари,че пее лошо https://www.youtube.com/watch?v=c4RGbpXVppc и във второто в началото когато започва наистина ли тоналността е свалена и с колко тона https://www.youtube.com/watch?v=vMVrzsl8oFo
Video for subeme la radio premios juventud▶ 3:55
Jul 9, 2017 – Uploaded by Percyelromantikeo – DYoutub Благодаря за отделеното време.
Моля, прочетете отговор № 5-допълнение
ЛВ
Много ви благодаря за отговорите. Видях ,че има много суперлативи относно тези две изпълнения, моят въпрос е дали са в оригиналната тоналност като в студиото, на мен ми се струва,че ниските й тонове на живо са още по-ниски от тези в студиото https://www.youtube.com/watch?v=B5qULV6x_cE и https://www.youtube.com/watch?v=oz8pesuBnKQ
Video for demi lovato stone cold live▶ 4:07
Sep 26, 2016 – Uploaded by DemiLovatoVEV
Здравейте!
Цитираните във въпроса изпълнения са live.
Това е студиен запис – https://www.youtube.com/watch?v=WDAd0S92Uko.
Разликата в чуваемостта на ниските тонове е от начина на озвучаване.
Поздрави, Лили Ватева
Не искам да ви досаждам с трети коментар, извинете ме, ако съм нахална, но това уточнение ще ми помогне да разбера дали да сменя учитиля си по музика, ако греши. Той ми каза,че и трите концертни изпълнения на “I will always love you“ са свалени с половин тон от Ла Мажор на Ла бемол, а трите концертни изпълнения на “ I have nothing“ са свалени с един тон от Сол мажор на Фа мажор. Прав ли е?
Здравейте, името ми е Мария, благодаря за темата на Вас и на приятелката ми Деби,че я е подхванала. В това изпълнения има ли неточности? https://www.youtube.com/watch?v=aTAzvM5vyNo
Video for Enrique Iglesias- Hero ( LIVE)▶ 4:33
Sep 11, 2018 И в това Enrique Iglesias – Hero (LIVE)
Enrique Iglesias, Gabriella Cilmi – Takin’ Back My Love (LIVE) Мисля,че и тук има неточности от страна и на двамата.
Здравейте, Мария!
Не търсете „под вола теле“ в изпълненията на Енрике Иглесиас.
Що се отнася до партньорката му Gabriella Cilmi – видно това не е нейната песен…
Поздрави, Лили Ватева
Уитни е спинто сопрано. Гласът й е по-тежък от лиричното сопрано и по-светъл от драматичното сопрано. тъй като можеше да звучи високо, тънко и кристално с гръден глас до G#5 в зоната на лирично сопрано в песента “I’m every woman“, на живо е хващала колоратурно сопрано тонове до A6 – G#6 в едно от концертните си изпълнения на “I wanna dance with somebody who loves me“ в Бруней, също звучи много високо и младежки в “How will i know“, “I wanna dance with somebody“, “Saving all my love for you“, но също така можеше и да звучи по-гежко и метално до медзосопран и до зоната на контраалт F3 в “When you believe“. Всъщност тя можеше да пее във всяка възможна вокална зона от най-нисък контаалт до колоратурен сопран, но повечето й най-ниски и най-високи тонове са от концерти.
Благодаря за информацията!
Видно ползвате „англоговорящи“ сайтове. Моля пратете линк към записите, които коментирате, да чуем това А6.
Поздрави!
Много се надявах да получа отговор от вас, тъй като сте капацитет, синът ми учи музика и има дебати относно запитванията ми, но може би съм прекалила и съм ви досадила. Все пак ще направя последно допитване какво мислите за това изпълнение
https://www.youtube.com/watch?v=M7S4aW_Y3io
и вокалите на кое от тези двойки изпълнения са по-високи и мощни – на оригиналите или на имитаторите
https://www.youtube.com/watch?v=Gcm-tOGiva0 ,
https://www.youtube.com/watch?v=NVPq-_t-ANw;
https://www.youtube.com/watch?v=kuC2_2NHTOY ,
https://www.youtube.com/watch?v=APmtySPPVFg ;
https://www.youtube.com/watch?v=CAdXJ16shYk , оригиналът на “I have nothing“ вие сте го постнали по-горе в темата.
Уважаеми,
След поредното Ви запитване отговарям на Интернет страницата ми, т.к. имейл адресът, както и други от тази поредица не са актуални:
Здравейте!
Благодаря за интереса към моя труд. Бих искала да Ви уверя, че нито един от моите ученици не е пренебрегнат и винаги коментираме интересуващите ги въпроси.
От последното Ви писмо, разбирам, че Вашето дете се занимава с музика. Нека тогава да поставя въпросите си към своя преподавател, който сигурна съм, ще откликне с радост.
Оставам на разположение, при необходимост от консултации, но след записване на час и среща – в студиото или онлайн.
Поздрави, Лили Ватева
Благодаря за отговора ви. Преподавателят на сина ми е толкова “компетентен“, че не знае разликата между интервал и октава. Допитах се до Вас, защото сте компетентна и от старата школа. Сега вече всеки се има за експерт по музика.