При композиране и аранжиране на музикални произведения е от особено значение познаването на диапазона на музикалните инструменти и певците. По-надолу ще видите табличка с тоновия обем на някои от най-често използваните инструменти (могат да се срещнат инструменти с по-голям или по-малък диапазон); ключът, на който се нотират партиите им; дали е транспониращ инструмента и т.н…
И нека не забравяме – най-ниският/високият тон често не звучи добре. При изписване на партитури се поставяйте на мястото на изпълнителя, съобразявайте къде би звучал най-плътно и красиво съответния музикален инструмент, дали изпълняваната партия е солова или звучи като акомпанимент… И разбира се – щипка любов няма да Ви бъде излишна.
Музикален инструмент |
Тонов обем/диапазон | Нотиране на |
Особености |
Цигулка | g – g4 | сол ключ | Настройване – e2, a1, d, g |
Виола | с – а3 | алтов до ключ, а високите тонове на сол ключ | Звучи квинта по-ниско от цигулката; Настройване – a1, d, g, с |
Виолончело | C – e3 | басов ключ, а във високите позиции на теноров и на сол ключ | Настройване – a, d, G, C |
Контрабас | Е1 – а1 | басов ключ, а високите тонове на теноров и на сол ключ | Прието е да се нотира октава по-високо, поради това се счита за условно транспониращ; Настройване – Е1 , А1 ,D, G |
Арфа | Ces1 – ges4 | басов и сол ключ | На две петолиния (както на пианото); Основен строй – Ces dur |
Китара | E – a3 | сол ключ | Нотира се една октава по-високо; Настройване – E, A, d, g, h, e |
Пиано | A2 – с5 | басов и/или сол ключ | Нотира се на две петолиния |
Голяма флейта (обикновена) | h – c4 | сол ключ | Нетранспониращ инструмент |
Малка флейта – пиколо | d2 – h4 | сол ключ | Нотира се октава по-ниско, може да се счита за високо транспониращ инструмент – октава |
Алтова флейта | h – fis3 | сол ключ | G строй – звучи чиста кварта по-ниско; F строй – звучи чиста квинта по-ниско |
Басова флейта | h – f3 | сол ключ | Звучи октава по-ниско от написаното |
Кларинет | e – a3 (c4) | сол ключ | В строй – звучи 1 тон по-ниско от написаното; А строй – звучи 1 тон и ½ по-ниско от написаното; Es строй – звучи 1 тон и ½ по-високо от написаното – високо транспониращ |
Алтов кларинет | с – g3 | сол ключ | F строй – звучи чиста квинта по-ниско |
Баскларинет | В – f3 | сол ключ (за предпочитане) | Звучи голяма нона по-ниско от написаното |
Саксофони | в – еs3 | сол ключ | Обемът и начинът им на писане е почти еднакъв; Реалната звучност е в съответния строй. Например: сопранов в Еs строй – звучи 1 тон и ½ по-високо от написаното; теноров в В строй – звучи голяма нона по-ниско от написаното |
Обой | в – fis3 | сол ключ | Не е транспониращ инструмент |
Английски рог | h – f3 | сол ключ | F строй – звучи чиста квинта по-ниско (е – в2) |
Фагот | В1 – еs2 | Басов ключ в ниския и средния регистър, и на теноров ключ във високия | |
Валдхорна | H1 – f2 | сол ключ или басов ключ | Ниско транспониращ – звучи чиста квинта по-ниско от написаното; Нотира се една октава по-ниско; Високо транспониращ – звучи чиста кварта по-високо от написаното; F строй |
Тромпет | fis – с3 | сол ключ | В строй – звучи 1 тон по-ниско; Може да свири и по-високи тонове |
Алтов тромпет | fis – с3 | сол ключ | G строй – звучи чиста кварта по-ниско; F строй – звучи чиста квинта по-ниско |
Корнет | fis – с3 | сол ключ | В строй – звучи 1 тон по-ниско |
Тенортромбон | Е – с2 | теноров и басов (за ниските тонове) ключ | Нетранспониращ, въпреки това е в В строй |
Бастромбон | Н1 – g1 | басов и теноров (за високите тонове) ключ | Нетранспониращ |
Туба | С1 – f1 | басов ключ | Нетранспониращ |
Тимпани: голям
среден малък пиколо |
Е – с
А – е В – f Е – с1 |
басов ключ
|
Класиците използват 2 тимпана, в повечето случаи настроени на тоника и доминанта; Тимпаните могат да се пренастройват |
Лира – звънчета | с1 – е3 | сол ключ | Звучат 1 октава по-високо от написаното |
Камбана | С – с1 | сол или басов ключ | |
Ксилофон | с1 – с4 | сол ключ | Нотира се на едно петолиние |
Ударни с неопределен тон: голям, малък барабан, дайре, чинели, триъгълник, там-там, кастанети | Нотира се на една линия |
/Чуйте и разгледайте нотите на Моцарт Симфония № 40/
Пример: Искаме да звучи сол от първа октава. Тогава пишем на:
- валдхорна в Еs – тонът ми от втора октава;
- тромпет в В – тонът ла от първа октава;
- кларинет в А – тонът си бемол от първа октава;
- кларинет в D – тонът фа от първа октава;
- тенорсаксофон – тонът ла от втора октава…
Благодаря много! Един въпрос от пълен лаик – защо е необходимо да се описват с други ноти тези тонове? Това означава ли че цялата музикална фраза ще се повиши или понижи? Благодаря много! А може би има литература по темата?
Привет!
В „Инструментознание“ и „Музикални инструменти“ можете да прочетете още много за инструментите. На тази страница ще намерите 2 статии – „Музикални инструменти – класификация“ и настоящата. Сега ще се опитам възможно най-кратко да отговоря на зададените от Вас въпроси.
Например, в партиите на следните инструменти е написан тонът До от първа октава:
– Флейта – при изсвирване звучи тонът до от първа октава (не е транспониращ инструмент);
– Тромпет в Си бемол строй – звучи тонът Си бемол от малка октава.
Ако искам тези инструменти да звучат в унисон, да чувам тонът до от първа октава, тогава ще нотирам:
– в До мажор (без знаци) за флейтата (ще свири до и ще звучи до);
– в Ре мажор (с 2 диеза) за тромпета (ще свири ре, но ще звучи до).
Надявам се да съм отговорила на Вашите въпроси.
С поздрав, Лили Ватева
Благодаря за своевременния отговор! Ще потърся посочените от вас заглавия.