Солфеж –
основна практическа дисциплина за развитието на музикалния слух. Съдържанието й е насочено към натрупване на музикалнослухови представи и усъвършенстване на музикално мисловните процеси.
Съдържание на програмата по солфеж:
- Интонационни упражнения.
- Слухов анализ.
- Нотиране на различни ключове.
- Четене prima vista и записване на диктовки, по зададен тон “ла”.
- Определяне и построяване на акорди.
- Познаване на разновидностите на мажора, минора, старинни ладове – построяване и изпяване по зададен основен тон.
- Транспозиция.
Теория на музикалните елементи (ТМЕ) –
основен теоретикопрактически курс, даващ знания и умения за установените в практиката закономерности и средства на музикалната изразност като тонове, интервали, ладове, тоналности, акорди, ритъм, темпо, динамика и т.н.
Съдържание на програмата по ТМЕ:
- Звук. Тон. Шум. Свойства на тона. Обертонов ред
- Музикална система. Музикален звукоред. Октавови групи
- Линейно-нотна система. Нотни ключове. Аколада
- Цял тон и полутон. Хроматични знаци. Диатонични, хроматични, ултрахроматични полутонове и цели тонове. Енхармонични тонове.Темпериран строй
- Ритмика и метрика. Основно деление на нотните стойности. Паузи. Начини за увеличаване трайността на нотните стойности. Особено деление на нотните стойности.
- Метрум, размер (прости и сложни, равноделни и неравноделни, променливи, безмензурни), такт. Синкоп.
- Темпо. Агогика. Динамика. Динамични знаци
- Съкращения в нотописа (абревиатура). Артикулационни знаци. Мелодически украшения (мелизми)
- Интервали: Прости. Сложни. Степенен обем и тоново съдържание.
- Обръщение на интервалите. Мелодични, хармонични, енхармонични, диатонични, хроматични, консонантни и дисонантни интервали
- Ладова система. Лад. Гама. Разновидности на мажора и минора.
- Тоналност. Мажорни и минорни тоналности – квинтов и квартов кръг. Ключови знаци. Енхармонични, паралелни, едноименни тоналности
- Диатоника. Пентатоника. Тетрахорд. Старинни ладове.
- Хроматика. Хроматична гама. Целотонна гама. Модулация. Променливи ладове. Транспозиция. Секвенция
- Акорд. Видове акорди.
- Тризвучия – главни и второстепенни. Видове квинтакорди. Консонантни и дисонантни тризвучия. Главни и второстепенни тризвучия. Обръщение на квинтакорда. Цифрован бас/генералбас. Сродство и многостранност на тризвучията. Каденцов квартсектакорд.
- Четиризвучия. Септакорд. Видове септакорди. Доминантов септакорд – обръщения и разрешения.
- Петзвучия. Нонакорд. Заключения (каденци). Чужди тонове. Оргелпунк.
Здравейте,
интересувам се от уроци по Музикална теория. Моля, за цени(за индивидуално обучение), график и място на провеждане.
Здравейте, Лили!
Отворих Вашия сайт случайно. Зарадвах се и ме привлече колко отдадена на музиката и преподаването изглеждате. 🙂 Да си преподавател е изключително призвание.
По образование съм моделиер конструктор на дрехи, но често ми се струва, че по душа съм музикант. Голямо изказване, но в един момент осъзнах, че в Университета прекарвам повече време слушайки репетициите на музикалния факултет, отколкото в своя собствен. Особено ме привличаха класическата музика и джазът. Напоследък ме увличат повече барокът и минимализмът.
Без да имам твърде големи очаквания от себе си, бих искала да намеря някаква изява в музиката, подходяща за 30 годишна жена, за да бъде удовлетворен този глад. Ще се радвам, ако можете да ми помогнете.
Благодаря!
Поздрави,
Йоана
Привет, Йоана!
Благодаря Ви за хубавите думи!
Ще се радвам да се видим и споделим малко музика!
Ползвам се от случая да Ви поканя на Коледния концерт – 16-ти декември, 14,30 ч., Студио 5, НДК.
С поздрав, Лили Ватева